torsdag 29 mars 2012

Kultur förenar

Här kommer en liten solskenshistoria mitt i snöyran!
För ett par dagar sedan fick jag ett samtal från en man boendes i Sollefteå som på 70 talet (han gick då i mellanstadiet) tillsammans med en förälder besökt en Beppe Wolgers utställning i Östersund och blivit mycket förtjust i en tavla. I skolan hade han fått till uppgift att måla av tavlan. Sedan dess har mannen funderat vart tavlan tagit vägen. Så hittade han nyligen den här konst & kulturbloggen och då han satt och tittade igenom sidorna fick han plötsligt syn på tavlan på ett av fotona jag tagit under temautställningen ”Dans” år 2010. Mannen kontaktade mig och efter lite detektivarbete visade det sig att det är en man i Mörsil jag känner som äger tavlan. Nu är telefonnumren mellan männen bytta, jag är jätteglad över bekräftelsen att bloggen har kommit till nytta och kan nöjt konstatera att kultur förenar!
S. Moberg

PS! Beppe Wolgers som var känd som mannen bakom ”Dunderklumpen” och ”Beppes godnattstund” hade sin första konstutställning på Galleri Norrland i Östersund. ”Lennart på skogen”, mannen i Mörsil åkte in till utställningen och fick syn på tavlan ”Ingenstans med höhässjan” och blev mycket förtjust i denna. Nästa dag åkte han tillbaka och frågade om han fick köpa tavlan och så blev tavlan hans!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar